Kiedy do logopedy?
Do logopedy powinno się zgłosić profilaktycznie w momencie intensywnego rozwoju mowy dziecka w celu określenia czy rozwój ten przebiega prawidłowo lub gdy wystąpią niepokojące objawy tj.:
- mowa niezrozumiała lub zrozumiała jedynie dla najbliższego otoczenia dziecka
- brak wykształcenia mowy lub jej zanik
- niechęć do mówienia, powtarzania, bardzo rzadkie mówienie
- brak wymawiania niektórych głosek lub ich zniekształcanie
- opuszczanie, przestawianie lub zastępowanie liter w wyrazach
- wysuwanie języka między zęby podczas mówienia
- ubogie słownictwo w porównaniu z rówieśnikami
- ubezdźwięcznianie
- nosowanie
Kiedy do terapeuty SI?
Do terapeuty integracji sensorycznej należy się zgłosić, jeżeli u dziecka występują niektóre spośród poniższych objawów, przeszkadzające mu w codziennym funkcjonowaniu:
- problemy z zasypianiem oraz snem
- bark tolerancji na pokarmy o określonej konsystencji, zapachu czy smaku
- problemy adaptacyjne, niechęć do poznawania nowych ludzi, miejsc, zabaw
- lęk przed rozstaniem z rodzicem
- nadmierne pobudzenie, ruchliwość, porywczość
- trudności ze skupieniem uwagi
- apatia, szybka męczliwość
- opóźniony rozwój mowy
- trudności w uczeniu się
- potykanie się, przewracanie, rozsypywanie, rozlewanie
- choroba lokomocyjna
- kręcenie, wiercenie, szybka zmiana pozycji
- trudności z samoobsługą
- niechęć do przytulania, dotykania
Kiedy do fizjoterapeuty?
Do fizjoterapeuty powinno się zgłosić profilaktycznie już w pierwszym okresie życia dziecka (3-4 miesiąc),
w trakcie jego intensywnego rozwoju (wiek przedszkolny) lub w momencie, gdy rodzic zaobserwuje cechy nieprawidłowej
postawy ciała. Konsultacje skierowane są do dzieci:
- z zaburzeniami napięcia mięśniowego
- mających trudności z utrzymaniem równowagi, utrzymaniem narzędzia pisarskiego
- potykających się, przewracających
- mających trudności z nabywaniem nowych umiejętności motorycznych
- z innymi niepokojącymi zachowaniami
Kiedy do psychologa?
Do psychologa dziecięcego można zgłosić się z każdą sytuacją, która niepokoi rodzica.
Rodzic może w trakcie wizyty uzyskać odpowiedź na nurtujące go pytanie dotyczące rozwoju dziecka, poradę dotyczącą wychowania
lub dowiedzieć się jak przygotować siebie i dziecko na różne potencjalnie trudne sytuacje.
Najczęstsze trudności, z którymi zgłaszają się rodzice to:
- problemy rozwojowe - rozważ wizytę u psychologa, gdy wydaje Ci się, że Twoje dziecko w opanowaniu pewnych umiejętności odstaje od swoich rówieśników, lub gdy w ostatnim czasie w jego rozwoju nastąpił regres
- trudności w nawiązywaniu relacji - jeśli Twoje dziecko ma problem z nawiązywaniem znajomości i obawiasz się o jego rozwój społeczny
- problemy ze snem, jedzeniem, korzystaniem z toalety
- Lęki i obawy, które utrudniają codzienne funkcjonowanie dziecka
- Niska samoocena dziecka
- Trudności wychowawcze - problematyczne zachowania dziecka, z którymi rodzicowi trudno jest poradzić sobie dotychczas stosowanymi metodami
- Przygotowanie dziecka do sytuacji potencjalnie trudnej - takiej jak np przeprowadzka, rozstanie rodziców, pojawienie się rodzeństwa
Kiedy do pedagoga?
Z pomocy pedagoga należy skorzystać, kiedy rodzic dostrzega u dziecka opóźnienia w sferze poznawczej, emocjonalnej i społecznej,
kiedy pojawią się trudności wychowawcze, trudności w nauce czytania, pisania i ortografii, zaburzenia koncentracji uwagi.
Dla kogo? Dla dzieci:
- z zaburzeniami funkcji wzrokowych i słuchowych
- z zaburzonym i opóźnionym rozwojem ruchowym (motoryka mała) oraz zakłóconym procesem lateralizacji
- o inteligencji przeciętnej lub niższej niż przeciętna
- o zaburzonym rozwoju procesów emocjonalno-motywacyjnych
- o niskich kompetencjach społeczno - emocjonalnych
- z zaburzeniami zachowania
- z zaburzeniami mowy
- z zaburzeniami koncentracji uwagi
- z zaburzeniami lękowymi
- z trudnościami w uczeniu się
Jak wygląda wizyta?
Przebieg wizyt dostosowywany jest indywidualnie do każdego dziecka jednak możemy wyróżnić podstawowe elementy zgodnie z poniższą kolejności:
- wywiad z rodzicem/opiekunem lub z dzieckiem
- diagnoza
- przygotowanie programu terapii
- działania terapeutyczne dostosowane do indywidualnych potrzeb pacjenta
- wykonywanie zaleceń terapeuty poprzez codzienne ćwiczenia w domu